Followers

Tuesday, October 12, 2010

berinai

aduhlaaa...jam mnunjukn tepat 3.35 am.lwt nye aq tdo..makkk..tlg...wahhhh..mata xmo tdo kot...ehehhe..owky2..nk ckp sal ukiran inai pd tgn..aq nk wat ukiran inai pd tgn..tp dgr bnyk lak ftwa nye..ad kte haram..ad kte xpe..pening2..so aq search la kt google n jumpa la sume2 ni...


  1. mewarnai tangan dan kaki dengan inai adalah disunatkan bagi wanita-wanita yang telah berkahwin dengan syarat mendapat keizinan suaminya. Jika tanpa keizinan beliau (yakni beliau tidak menyukainya) tidaklah harus. Bagi wanita yang belum berkahwin; hukumnya adalah makruh mengikut kebanyakan ulamak kerana tidak ada keperluan dan juga bimbang timbulnya fitnah.
  2. Namun ada juga ulamak yang berpendapat; diharuskan bagi wanita secara umumnya untuk berinai sama ada telah berkahwin atau belum berkahwin kecuali wanita yang kematian suami dan masih dalam eddah.
  3. bagi kaum lelaki, diharamkan mewarnai tangan dan kakinya dengan inai atau bahan lainnya kerana perbuatan tersebut meniru/menyerupai wanita yang dilaknat di dalam hadis Nabi s.a.w.; “Allah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki” (HR Imam al-Bukhari dari Ibnu ‘Abbas r.a.). Namun dikecualikan jika tujuan memakai inai itu adalah untuk pengubatan.



so??boleh ke xboleh???sng cite aftr kwen bru wat laaa..eheheh..tp aq ske kot..comei..bhias d tgn..ske2..tp skunk aq hnye menginai kn kuku je...kuku pn kuku laa.. ^_^